شب یلدا یا شب چله آخرین روز آذرماه، شب اول زمستان و درازترین شب سال
است.ایرانیان باستان با باور اینکه فردای شب یلدا با دمیدن خورشید، روزها
بلند تر شده و تابش نور ایزدی افزونی می یابد، آخر پاییز و اول زمستان را
شب زایش مهر یا زایش خورشید می خواندند و برای آن جشن بزرگی برپا می کردند.
این جشن در ماه پارسی «دی» قرار دارد که نام آفریننده در زمان قبل از زرتشتیان بوده است که بعدها او به نام آفریننده نور معروف شد.
نور، روز و روشنایی خورشید، نشانه هایی از آفریدگار بود در حالی که شب،
تاریکی و سرما نشانه هایی از اهریمن. مشاهده تغییرات مداوم شب و روز مردم
را به این باور رسانده بود که شب و روز یا روشنایی و تاریکی در یک جنگ
همیشگی به سر می برند. روزهای بلندتر روزهای پیروزی روشنایی بود، در حالی
که روزهای کوتاه تر نشانه یی از غلبه تاریکی.
● پیشینه جشن
یلدا و جشن هایی که در این شب برگزار می شود، یک سنت باستانی است. این جشن
مراسمی آریایی است و پیروان میتراییسم آن را از هزاران سال پیش در ایران
برگزار می کرده اند. یلدا روز تولد میترا یا مهر است. این جشن به اندازه
زمانی که مردم فصول را تعیین کردند کهن است.
● مراسم و آداب جشن
برای در امان بودن از خطر اهریمن، در این شب همه دور هم جمع می شدند و با برافروختن آتش از خورشید طلب برکت می کردند.
آیین شب یلدا یا شب چله، خوردن آجیل مخصوص، هندوانه، انار و شیرینی و میوه
های گوناگون است که همه جنبه نمادی دارند و نشانه برکت، تندرستی، فراوانی و
شادکامی هستند. در این شب هم مثل جشن تیرگان، فال گرفتن از کتاب حافظ
مرسوم است. حاضران با انتخاب و شکستن گردو از روی پوکی و یا پری آن، آینده
گویی می کنند.
جشن شب یلدا جشنی است که از ۷ هزارسال پیش تاکنون در میان ایرانیان برگزار
می شود. ۷ هزار سال پیش نیاکان ما به دانش گاه شماری دست پیدا کردند و
دریافتند که نخستین شب زمستان بلندترین شب سال است.
یکی دیگر از دلایل برگزاری این جشن، شب زادروز ایزدمهر یا میترا است. مهر
به معنای خورشید است و تاریخ پرستش آن در میان ایرانی ها و آریایی ها به
پیش از دین زرتشت بازمی گردد که پس از ظهور زرتشت این پیامبر او را
اهورامزدا تعریف کرد. یکی از ایزدان اهورایی مهر بود که هم اکنون بخشی از
اوستا به نامش نامگذاری شده.
در «مهریشت» اوستا آمده است؛ «مهر از آسمان با هزاران چشم بر ایرانی می نگرد تا دروغی نگوید».
● آیین های جشن شب یلدا (http://amozesh20.blogsky.com/)
یکی از آیین های شب یلدا در ایران، تفال با دیوان حافظ است. مردم دیوان
اشعار لسان الغیب را با نیت بهروزی و شادکامی می گشایند و فال دل خویش را
از او طلب می کنند.
در برخی دیگر از جاهای ایران نیز شاهنامه خوانی رواج دارد. بازگویی خاطرات و
قصه گویی پدربزرگ ها و مادربزرگ ها نیز یکی از مواردی است که یلدا را برای
خانواده ایرانی دلپذیرتر می کند. اما همه اینها ترفندهایی است تا خانواده
ها گرد یکدیگر آیند و بلندترین شب سال را با شادی و خرسندی به سپیده
برسانند.
در سراسر ایران زمین، جایی را نمی یابید که خوردن هندوانه در شب یلدا جزء
آداب و شیوه آن نباشد. در جاهای گوناگون ایران، گونه های تنقلات و خوراکی
ها به تبع ژیرامون و شیوه زندگی مردم منطقه بهره برده می شود اما هندوانه
میوه ای است که هیچ گاه از قلم نمی افتد، زیرا شمار زیادی به این باورند که
اگر مقداری هندوانه در شب چله بخورند در سراسر چله بزرگ و کوچک یعنی
زمستانی که در پیش دارند سرما و بیماری بر آنها غلبه نخواهد کرد.
مردم شیراز در شب یلدا به شب زنده داری می پردازند و برخی نیز بسیاری از
دوستان و بستگان خود را دعوت می کنند. آنها در این شب سفره یی می گسترانند
که بی شباهت به سفره هفت سین نوروز نیست و در آن آینه را جای می دهند. گونه
های بی شمار آجیل و تنقلاتی چون نخودچی، کشمش، حلواشکری، رنگینک و خرما و
میوه هایی چون انار و به ویژه هندوانه خوراکی های این شب را تشکیل می دهند.
در آذربایجان مردم هندوانه چله (چیله قارپوزی) می خوردند و باور دارند که
با خوردن هندوانه لرز و سوز و سرما به تن آنها تاثیری ندارد.
در اردبیل رسم است که مردم، چله بزرگ را سوگند می دهند که زیاد سخت نگیرد و
معمولاً گندم برشته (قورقا) و هندوانه و سبزه و مغزگردو و نخودچی و کشمش
می خورند. در گیلان هندوانه را حتماً فراهم می کنند و باورمندند که هرکس در
شب چله هندوانه بخورد در تابستان احساس تشنگی نمی کند و در زمستان سرما را
حس نخواهد کرد. «آوکونوس» یکی دیگر از میوه هایی است که در این منطقه در
شب یلدا رواج دارد و به روش خاصی تهیه می شود.
در فصل پاییز، ازگیل خام را در خمره می ریزند، خمره را پر از آب می کنند و
کمی نمک هم به آن می افزایند و در خم را می بندند و در گوشه یی خارج از
هوای گرم اتاق می گذارند، ازگیل سفت و خام، پس از مدتی پخته و آبدار و
خوشمزه می شود. آوکونوس (ازگیل) در اغلب خانه های گیلان تا بهار آینده یافت
می شود و هر زمان هوس کنند ازگیل و تازه و پخته را از خم بیرون می آورند و
آن را با گلپر و نمک در سینه کش آفتاب می خورند.بنا به روایت مردم کرمان
تا سحر انتظار می کشند تا از قارون افسانه یی استقبال کنند. قارون در پوشاک
هیزم شکن برای خانواده های فقیر تکه های چوب می آورد. این چوب ها به زر
دگرگون می شوند و برای آن خانواده، ثروت و روزی به همراه می آورند.
● جشن شب یلدا (http://amozesh20.blogsky.com/)
جشن شب یلدا یک جشن کاملاً زنده است و همه مسیحیان جهان این جشن را با نام
جشن تولد مسیح برگزار می کنند. یلدا و مراسمی که در نخستین شب بلند زمستان و
بلندترین شب سال برپا می کنند سابقه یی بسیار دراز داشته و مربوط می شود
به ایزد مهر.
این جشن که یکی از کهن ترین جشن های ایران باستان است در اصطلاح به آن شب
چله هم می گویند. چله بزرگ از یکمین روز دی ماه جشن خرم روز تا دهم بهمن که
جشن سده است به طول می انجامد و آن را چله بزرگ می نامند به آن دلیل که
شدت سرما بیشتر است، آنگاه چله کوچک فرا می رسد که دهم از بهمن تا بیستم
اسفند به طول می انجامد و سرما کم کم کاسته می شود.
چله اول که اولین روز زمستان و یا نخستین شب آن است تولد مهر و خورشید شکست
ناپذیر است، زیرا مردم دوره های گذشته که پایه زندگی شان برکشاورزی و
چوپانی قرار داشت و در طول سال با سپری شدن فصل ها و تضادهای طبیعت خو
داشتند و براثر تجربه و گذشت زمان با گردش خورشید و تغییر فصول و بلندی و
کوتاهی روز و شب و جهت حرکت و قرار ستارگان آشنایی یافته و کارها و
فعالیتشان را براساس آن تنظیم می کردند و به تدریج دریافتند که کوتاهترین
روزها آخرین روز پاییز یعنی سی ام آذر و بلندترین شب ها شب اول زمستان است
اما بلافاصله بعد از این با آغاز دی روزها بلندتر و شب ها کوتاه تر می شود.
اقوام قدیم آریایی جشن تولد آفتاب را آغاز زمستان می گرفتند خصوصاً ژرمن ها
که این ماه را به خدای آفتاب نسبت می دهند و زیاد هم بی تناسب نیست چرا که
آغاز زمستان مثل تولد خورشید است که از آن روز در نصف کره شمالی رو به
افزایش و ارتفاع و درخشندگی می گذارد و هر روز قوی تر می شود. در این شب
آتش برمی افروختند تا تاریکی و عاملان اهریمنی و شیاطین نابود شده و
بگریزند و همچنان که خورشید به مناسبت فروغ و گرمای کارسازش تقدس پیدا کرده
بود آتش نیز همان والایی را نزد مردمان دارا شد.
چون تاریکی فرا می رسید در پرتو روشنایی آتش تاریکی اهریمنی را از بین می
بردند. در شب یلدا یا تولد خورشید افراد دور هم جمع می شدند و جهت رفع این
نحوست آتش می افروختند و خوان ویژه مانند سفره یی که عید نوروز تهیه می
کنند اما محتویات آن متفاوت است می گستراندند و هر آنچه میوه تازه فصل که
نگهداری شده بود و میوه های خشک در سفره می نهادند.
این سفره جنبه دینی داشته و مقدس بود و از ایزد خورشید روشنایی و برکت می
طلبیدند تا در زمستان به خوشی سر کنند و میوه های تازه و خشک و چیزهای دیگر
در سفره تمثیلی از آن بود که بهار و تابستانی پربرکت داشته باشند و همه شب
را در پرتو چراغ و نور و آتش می گذراندند تا اهریمن فرصت دژخویی و تباهی
نیابد. سفره شب یلدا سفره میزد است و میزد عبارت است از میوه های تر و خشک و
آجیل یا به اصطلاح زرتشتیان لرک که از لوازم این جشن بود که به افتخار و
ویژگی مهر یا خورشید برگزار می شد.
امروز هم ایرانیان در سراسر جهان این جشن زیبا را در کنار یکدیگر برگزار می کنند و به خواندن شاهنامه و گرفتن فال حافظ می پردازند. شب چله بر تمامی دوستان و هم میهنان عزیز فرخنده باد. همیشه شاد باشید و اهورایی.
برای دانلود تحقیق به صورت کامل کلیک کنید. دانلود به صورت فایل ورد
ادامه مطلب ...
صدای پای ضحاک در دبستانهای کشور
دکتر محمد حسنی عضو هیات علمی موسسه پژوهشی برنامه ریزی درسی ونوآوریهای آموزشی
در خاطر دارم در جلسه ی، یکی از حاضران، خانمی از پیشکسوتان آموزش و پرورش (که خدایش بیامرزد) در نهایت درد مندی و نگرانی از وضعیت کنکور ومسایل و مشکلات آن تعبیر جالبی را بهکار برد و گفت گروهی در جریان آب گل آلود رقابت جوانان برای موفقیت در کنکور سراسری، چونان ضحاک از مغز جوانان ما ارتزاق میکنند. مراد این بانوی محترم، موسساتی بود که با سوار شدن بر موج استقبال از کنکور با تهیه تولید آزمونها و اجرای آزمونهای شبیه سازی شده مکرر بر این رقابت ها دامن زده و از این نمد کلاهی برای خود دست و پا کرده اند. بدیهی است که تشدید این رقابت ها آثار زیانباری بر روح و جان جوانان دارد که از چشم صاحب نظران بدور نمانده است. لذا می توان گفت تشدید این رقابت تنها به سود این موسسات است و جوانان و نظام آموزشی کمتر فایده ای نصیبشان می گردد و حتی متضرر نیز می گردند.
این مقاله در صدد است تا نشان دهد که صدای پای ضحاک در دوره دبستان نیز به گوش میرسد، اینبار ذهن و فکر کودکان را نشانه رفته است.
یکی از افتخارات هر جامعهای این است که نوباوگان و نونهالان خود را برای زندگی بالنده و سازنده در آینده آماده نمایند. هر جامعه ای تلاش دارد تا زمینههای مناسب برای نشو ونمای فرزندان خود فراهم کند این زمینه گاه معنای عام دارد که در تمامی آنات زندگی، فرصتها و تجربیات، گسترده است و گاه معنایی خاص و تعریف شده دارد این معنا ویژه و تعریف شده زمینهسازی برای بالندگی نوباوگان همان تجربه بهرهگیری از فرصتهای تربیتی مدرسهای است. از این رو تدارک مدرسه بخش مهمی از تکاپوی جامعه برای فراهم ساختن فرصتهای مناسب تربیتی است.
امّا حضور در مدرسه و تجربه زندگی مدرسه باید ویژگی ها و خصوصیاتی داشته باشد، لذا هر مدرسهای بالنده نیست. فضا و محیط مدرسه و سازوکارهای اجرایی آن( تدریس، ارزشیابی،مدیریت، فعالیتهای تربیتی و ...) باید در چارچوب اصول قرار گیرد. این سازوکارها پیوسته مورد پایش قرار گیرد وگرنه راه به ترکستان خواهد برد.
یکی از سازوکارهای تعیین کننده و سرنوست ساز جاری واساسی در مدرسه همانا ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است. اهمیت این سازوکار در شکل دهی به فضای حاکم بر مدرسه و اصلاح و بهبود سازوکارهای دیگر مانند تدریس، یادگیری بیبدیل میباشد. در تاریخ تحولات عناصر و مؤلفههای نظام تربیت رسمی(آموزش و پرورش) مؤلفه ارزشیابی پیشرفت تحصیلی کمتر مورد تغیر و بازاندیشی اساسی واقع شده است. بررسی آئیننامه های امتحانات در هشتاد سال گذشته نشان میدهد که این مؤلفه تا دهه هفتاد و هشتاد هجری روند یکسان داشته است امّا در سالهای اخیر با عنایت به تحولات علمی در این حوزه، سیاستگذاران تصمیم به تغییراتی گرفتند که برخی از مهمترین آنها ارزشیابی مستمر، ارزشیابی کیفی توصیفی و اصول حاکم بر ارزشیابی در آموزش و پرورش میباشد. بیتردید این تغییرات در جهت اصلاح و بهبود و ارتقاء کیفیت یاددهی یادگیری صورت گرفته است. بهویژه اصول حاکم بر ارزشیابی که به نظر مصوبه کم نظیر در تاریخ مصوبات شورای عالی آموزش و پرورش به شمار میرود.
این اصول، مبنا و ملاک عمل کارگزاران نظام آموزش در تهیه و تدارک ساز و کار ارزشیابی پیشرفت تحصیلی است که با پیشرفتهای علمی در این حوزه کاملاً هماهنگی دارد. و به واقع می بایست برنامه و طرح ها وبه طور کلی جهت گیری کلی نظام اموزشی در راستای این اصول باشد.امّا درست بر خلاف این جریان تحولی و اصلاحی و در کنار آن جریانی خزنده و اسیب زا در مدارس کشور به ویژه در دوره دبستان در حال نشو و نماست.
این آزمونها دارای ویژگیهای زیر است:
مداد کاغذی است و عمدتاً پرسشهای آن بر محتوای کتابها و اهداف شناختی ( سطوح پایین)توجه دارد .
برخی از این آزمونها به سبب تأکید بر آمادگی برای آزمونهای ورودی مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی از سطح توانایی ذهنی و آمادگی دانش آموزان بالاتر است و پیچیدگی زیادی دارد.
بازخورد کمی و رقابتی و ارائه رتبههای کلاسی، مدرسهای، منطقهای، استانی و کشوری .
رقابت انگیز بودن این آزمون با هدف تشویق و تحریص دانشآموزان به یادگیری، به رقابت بین دانشآموزان ساعی دامن میزند
نامشخص بودن کیفیت آزمونها روشن نیست که تهیه کنندگان این آزمونها آیا ملاکها و شاخصهای آزمونهای استاندارد و متعبر را رعایت میکنند یا نه؟
دلایل ظهور این پدیده
بی تردید شناخت دقیق یک پدیده از طریق بسترها و عوامل شکل دهنده آن میسور است. پدیده ورود و گسترش تب آزمونهای تستی مقیاس وسیع در مدارس ابتدایی کشور دلایل و بسترهایی دارد که لازم است مورد بررسی قرار گیرد.
نگاهی کمّی به موضوع پیشرفت و یادگیری
پیشرفت تحصیلی و یادگیری پدیدهای کیفی و پیچیده در نظام تربیتی است. تمامی امکانات و فرصتهای مدرسه برای توسعه و اعتلای آنها است. اندازهگیری پیشرفت و یادگیری رسمی مدرسهای با مقیاس عددی(20-0) این نگاه کمی را به پیشرفت و یادگیری دامن زده است که گویی نمره مساوی است با یادگیری و پیشرفت امّا این تساوی میان آنها برقرار نیست، زیرا یادگیری و پیشرفت در اساس با عدد و رقم قابل شناخت و تبیین نیست. یادگیری و پیشرفت اگرچه ابعاد کمی و قابل سنجش با ابزارهای معمول را دارند امّا ابعاد کیفی آن بسیار است که نمیتوان این پدیده تربیتی را به ابعاد کمی آن فروکاست و این فرو کاهش موجب قلب ماهیت یادگیری و پیشرفت می شود و آن را به سوی سطحی شدن سوق میدهد.
تأکید بر محتوا و حفظ یا حداکثر فهم محتوا
یکی از جلوههای ناپسند تربیتی در نظام آموزشی همین محتوا مداری است. بسیاری چنین تصوری دارند که هدف اساسی تحصیل و تدریس، یادگیری محتوای کتاب است در حالی که در اغلب موارد محتوا وسیلهای برای رسیدن به هدف اصلی است. لذا ماندن در سطح محتوا، غفلت از اهداف اساسیتر است. این دیدگاه تربیتی بر گرایش آزمونهای گسترده مداد کاغذی در کشور تأثیر گذار است. زیرا عمدة این آزمون بر محتوای کتاب تأکید دارند و پرسشهای آن بر مبنای محتوا شکل میگیرد.
تأکید بر رقابت بین فردی
رقابت برای دستیابی به موفقیت(طبق تعریف کمی نمره بالاتر و یا معدل 20) جلوه ممتازی در نظام آموزشی ما دارد. کودکان از بدو ورود به مدرسه خود را در یک فضای رقابتی سخت برای کسب نمره میبینند که با شرایط رشدی آنان ناسازگار است. جریان توسعه آزمونهای مداد کاغذی و با شیوه ارائه بازخورد رقابتی آن با جو رقابتی حاکم تناسب زیادی دارد. گروهی از صاحبنظران تعلیم و تربیت رویکرد رقابتی در مدارس به ویژه دبستان ها سر مخالفت دارند. زیرااین رقابت ها نه اسیب زا می دانند
روش گزینش مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی
گرایش بسیاری از خانوادهها برای ورود فرزندانشان به مدارس تیزهوشان و نمونه دولتی و رقابت مدارس برای اعلام میزان موفقیت دانشآموزان در ورود به اینگونه مدارس موجب شده است که سبک وسیاق گزینش این مدارس در این آزمونها دنبال شود. این آزمون از این منظر تجربه و نوعی آمادگی برای آزمون اصلی ورود به مدارس تیز هوشان و نمونه دولتی است. همچنین این آزمون ها به گونه ای بر فرایند تدریس و یادگیری دانش آموزان تاثیر می گذارد. همانند تاثیری که کنکور بر روش های یاددهی و یادگیری پیش دانشگاهی می گذارد.
به سبب رقابت بین مدارس به ویژه غیردولتیها برای کسب رضایت ظاهری مشتریان از طریق ارائه این آزمونها ، ملاکها و معیارهای مناسب برای مدیریت فرصتهای تربیتی در این گونه مدارس عمدتاً مغفول مانده و ملاک و معیارهای ظاهری فاقد ارزش اصیل تربیتی جایگزین آنها شده است. به سخن دیگر دغدغه جاری برخی از این مدارس توجه به کمیت یادگیری است و از توجه به کیفیت یادگیری غفلت می نمایند. لذا برخی مدارس غیردولتی و حتی دولتی در رقابت اقدام به توسعه این آزمونها مینمایند تصور بسیاری از مدارس بر این است که آزمونها موجب بهبود یادگیری میشود و از اینرو به افزایش پیشرفت تحصیلی دانشآموزان منجر میشود.
البته در شرایطی این آزمونهای پیوسته میتواند به بهبود پیشرفت تحصیلی کمک نماید. اما تحقق آن شرایط به سختی ممکن است. یکی از این شرایط وجود انگیزه بالای تحصیلی در این دانشآموزان و فهم منطق تکرار این آزمونها، دو دیگر ارائه بازخوردهای مناسب و برای کشف نقاط ضعف و قوت یادگیری و توصیه ها و راهکارهای بهبود یادگیری به دانشآموزان. در حالی که اساساً چنین روالی وجود نداشته است زیرا منطق این آزمونها بر توسعه رقابت بین فردی استوار است نه رقابت درون فردی.
عواقب و آثار نامناسب این پدیده
علیرغم این که توسعه آزمونها در دبستان های کشور با تصور آثار مثبت پیامدهای سازنده صورت میگیرد امّا نگاه رژفتر بر آن دوری از سطحینگری و چشم و همچشمیها، عواقب ناگوار این پدیده را آشکار میگرداند که در ادامه بحث به آنها میپردازیم.
کاهش بهداشت روانی دانشآموزان در محیط یادگیری
یکی از شاخصهای اساسی بهداشت روانی در محیطهای یادگیری فقدان یا نبود استرس و اضطراب است. مربیان و مدیران آگاه در تلاشند به روشهای مختلف محیطهای آموزشی خود را شادیآور و بانشاط سامان دهند به گونهای که کودکان در آن احساس آرامش کنند.
یکی از عوامل استرسزا و اضطرابآور در محیطهای یادگیری طبق مشاهدات و مطالعات مکرر امتحان و نحو اجرای آن است. آزمونهای مورد بحث به دلیل سبک و سیاق اجرای آن(کنترلهای زیاد) و نحوه بازخورد و رویکرد رقابتی حاکم بر آن بیتردید در بخش قابل توجهی از دانشآموزان اضطراب ایجاد میکند . تکرار این تجربههای اضطرابآور(آزمونها) علاوه بر عواقب جسمانی عواقب روانی بلند مدتی را برجای میگذارد. لذا در نظامهای آموزشی با استانداردهای بالا، به ویژه در دوره دبستان ملاحظات دقیقی در خصوص عوامل استرسزا در مدرسه به ویژه چگونگی این آزمونةا دارند. لذا نمیتوان نسبت به این موضوع بیتفاوت بود. این خطای بزرگی است که برای یادگیری بیشتر، آرامش و امنیت روانی دانشآموزان کاهش یابد. زیرا حقوق انسانی کودکان در تعارض است. این موضوع اگر با انگیزه شهرت آموزشگاه صورت گیرد که خطای بزرگتر و نابخشودنی خواهد بود.
ادامه مطلب ...