دانش آموز از طریق ارائه پوشه خود فرصت پیدا می کند تا میزان توانایی ها و دانش خود را مستند سازد.
پوشه به دانش آموز فرصت می دهد بین آموخته های قبلی و جدید ارتباط برقرار کند.http://amozesh20.blogsky.com/
پوشه ابزاری برای تعامل با همکلاسی ها، معلمان و والدین است.
بد فهمیهای ارزشیابی توصیفی.
یکی از چالشها ی مهم و اساسی برای توسعه نوآوریها ی آموزشی ، عدم تبیین دقیق و عمیق نوآوریها برای کارگزاران و افرادذینفع می باشد. ارزشیابی کیفی توصیفی یکی از نوآوریهای آموزشی است که در دهه هشتاد هجری شمسی مورد عنایت سیاست گذاران نظام آموزشی و گروه زیادی از مدیران و معلمان دوره دبستانی قرار گرفت. علی رغم استقبال خوب از این رویکرد، مانند هر نوآوری دیگر با چالش گژتابی ذهنی روبرواست که از آغاز از آن در رنج بوده است .به سخن دیگر این رویکرد از آغاز تدوین طرح و اجرای آزمایشی آن گرفتاراین بدفهمی ها و سوء تعبیرها بوده است. این بد فهمی ها می تواند هر طرح ارزشمندی را از اهداف خود دور سازد. شواهد نشان می دهد که هنوز هم این چالش وجود دارد و حتی می توان گفت که جدی تر هم شده است.
البته این که این چالش چگونه و به چه دلایلی بوجود آمده است خود بحث مستوفایی را طلب می نماید که در این مجال نمی گنجد.http://amozesh20.blogsky.com/به طور کلی این گژ تابیهای ذهنی مانع بزرگی برای استقرا و گسترش الگوی ارزرشیابی کیفی توصیفی محسوب می شود که باید سیاست گذاران و تصمیم گیرندگان با روشهای متنوع به تشریح و تبیین دقیق ابعاد و اجزاء طرح اقدام کنند و از توسعه و شکل گیری سوء برداشتها جلو گیری به عمل آورند. بی تردید در این راستا باید علاوه بر کارگزاران نظام آموزشی دوره دبستانی تمامی افراد ذینفع مانند خانواده ها، گروه ها و اقشار مختلف جامعه مورد عنایت قرار گیرند. البته این کار نیاز مند همدلی و همراهی همه نهادهای موثر خواهد بود. به سخن دیگر یک عزم ملی را طلب می نماید که جایگاه رسانه در این فقره بسیار با ارزش و حساس است.
ابتدا تدریس مفهوم عمل ضرب و بعد حفظ جدول ضرب
تدریس عمل ضرب در سوم ابتدایی یکی از مشکلاتی است که اغلب توسط معلمان مطرح می شود.البته هر کس با روش خاصی سعی می کند که این تدریس را به خوبی انجام دهد و جمعیت کثیری نیز به این موضوع اعتقاد دارند که تدریس خاصی لازم نیست ،بلکه بچه ها باید جدول ضرب را حفظ کنند .اما بدون درک مفهوم عمل ضرب چگونه ....؟!
مشکل عمده در این بین این است که برای تدریس این مفهوم به دانش آموزان ، آن را از جزء به کل شروع می کنیم .یعنی با استفاده از روش های مجسم و نیمه مجسم ابتدا دسته بندی و شمارش دسته ها به صورت افقی و عمودی(عامل های ضرب ) ، به دانش آموزان آموزش داده می شود و بعد جواب تعداد کل مجموعه (حاصل ضرب) را در آخر از آن ها می خواهیم .این روش باعث نوعی سردرگمی در دانش اموز خواهد شد .
این روش را بخوانید و آزمایش کنید .فکر می کنم نتیجه ی بهتری برای درک مفهوم ضرب داشته باشد :
تدریس مفهوم ضرب از حاصل ضرب به عامل های ضرب :
برای این کار می توانیم از روش مجسم آغاز کنیم . تعداد اشیای مشخص مثل 12 عدد مداد یا 24 عدد گردو و... را به هر دانش آموز می دهیم. از او می خواهیم که آن ها را (حاصل ضرب )به دسته های مساوی تقسیم کند و در این حال بیان کند که این تعداد اشیا را به چه طریق هایی می تواند به گروه های مساوی تقسیم کند به طوری باقیمانده هم نداشته باشد.(عامل های ضرب) .به طور مثال : می گوییم :" زهرا تو 12 مداد داری ، دوست دارم آن را به طوری تقسیم کنی که در هر دسته 1 مداد قرار گرفته باشد و بگویی دراین صورت چند دسته خواهی داشت ؟ "زهرا بعد از انجام این کار نتیجه خواهد گرفت 12 دسته 1 تایی می تواند بسازد که می شود 12 تا .
ادامه می دهیم : " عزیزم ،می خواهم این 12 مداد (حاصل ضرب ) را طوری تقسیم بندی کنی که در هر دسته 2 مداد داشته باشی و بگویی در این صورت چند دسته خواهی داشت ؟" زهرا بعد از انجام این کار خواهد گفت :" توانستم 6 دسته ی 2 تایی بسازم(عامل های ضرب) و 6 تا دو تا می شود 12 تا ." ( برای گفتن این جمله دانش آموزان را راهنمایی کنید ) و.......
پس از درک مفهوم عمل ضرب و شناخت اجزای آن به دانش آموزان کمک خواخیم کرد که به حفظ جدول ضرب بپردازد .
درک بهتر مساوی است با یادگیری عمیق تر
خواص ضرب
ضرب عدد در صفر : 0 = 0 × 3
ضرب عدد در یک : 3 = 1 × 3
2 ×3 = 3 ×2 : خاصیت جابجایی
) خاصیت شرکت پذیری: ( 2 ×3 ) × 1 = 2 ×( 3 × 1
خاصیت توزیع پذیری نسبت به جمع: ( 2 × 1 ) + ( 3 × 1 ) = ( 2 + 3 ) × 1
کار برد خواص ضرب در تدریس
الف- از خاصیت جابجایی ضرب، در ضرب اعداد چند رقمی در یک رقمی
32 ×2 = 2 × 32
ب- از خاصیت شرکت پذیری
ج- از خاصیت توزیع پذیری ضرب نسبت به جمع در چند رقمی در چند رقمی
روش تدریس ضرب((مفهوم ضرب وحاصل آن))
مجسم
ابتدا تخته کلاس را آماده می کنیم و سپس از اشیاء مثل لیوان ، مداد و اشیایی مانند آنها مثل زیر از آنها استفاده می کنیم. در یک مکان خاصی دو لیوان قرار داده و سپس در هر لیوان 3 مداد قرار می دهیم و سپس جمله های زیر را روی تخته می نویسیم تا به عبارت مختصر زیر برسیم
2لیوان داریم ودر هر لیوان 3 مداد هست یعنی و سپس 2بسته 3تایی داریم یعنی 2سه تا
حاصل ضرب
مر حله ی اول را تکرار می کنیم و جمله های زیر را بیان می کنیم:
2سه تا می شود.....تا
2سه تا می شود چندتا؟
2سه تا می شود6تا
علامت ضرب
مر حله یک و دو را تکرار می کنیم تا به جمله زیر برسیم:
2سه تا می شود 6تا سپس این جمله را بصورت ریاضی می نویسیم. 6 = 3 ×2
آموزش خواص ضرب
ضرب عدد در یک
مجسم
سه لیوان را انتخاب کرده و در هر یک بار اول 3 شکل قرار داده و برای این اشیاء ضرب زیر را می نویسیم
3×3=9
بار دوم از هر لیوان یک شیء بر می داریم و ضرب زیر را می نویسیم: 6 = 2×3
بار سوم از هر لیوان یک شیء بر می داریم و ضرب زیر را می نویسیم: 3 = 1×3
در ضرب ها نوشته شده چه زمانی ضرب عدد 3 برابر خودش است؟ جواب : وقتی که در یک ضرب می شود
ضرب عدد در صفر
ضرب عدد در یک را تکرار کرده تا به مرحله ی چهارم برسیم . در مرحله ی چهارم یک شیء دیگر نیز بر می داریم و برای لیوانهای خالی ضرب زیر را می نویسیم. 0 = 0 × 3
خاصیت جابه جایی
مجسم
6 گچ انتخاب کرده ، یک بار آنها را در دو ردیف 3 تایی و یک بار آنها را در 3 ردیف دو تایی قرار می دهیم و برای هر کدام از حالت ها یک ضرب می نویسیم.
3×2=6
2×3=6
نیمه مجسم: اول 6 شیء را در 2 دسته ی 3تایی می کشیم و یک ضرب می نویسیم. 6 = 3×2
دوم : 6 شیء را در 3 دسته ی 2 تایی می کشیم و یک ضرب را می نویسیم: 6 = 2×3
خاصیت شرکت پذیری:
مجسم
3 صف 2 نفره را انتخاب کرده وبه هر دانش آموز 1 مداد می دهیم واز بچه ها می خواهیم که تعداد مداد هایی که دست دوستانشان هست حساب کنند.جواب 1: ابتدا تعداد افراد را حساب می کنیم6 = 2×3
سپس تعداد مدادها 24= 4 × 6
روش دوم:تعدادمدادهای هر ردیف را حساب می کنیم:8= 4 × 2
در هر ردیف 8 مداد داریم بنا براین:24= ( 4 × 2 ) × 3
خاصیت توزیع پذیری
مجسم
دو صف که در هر صف 3 دختر و2 پسر باشد انتخاب می کنیم و از کلاس می خواهیم تعداد افرادی که در این صف ها
هستند را حساب کنند.(با استفاده از جمع وضرب)
راه اول: 3 را با 2 جمع می کنیم می شود5 نفر یعنی:5= پسر2+دختر 3
وحالا برای دو صف داریم:10=( 2 + 3) × 2
راه دوم : ابتدا تعداد دختر ها را حساب می کنیم و سپس تعداد پسر ها را و بعد با هم جمع می کنیم.
دختر 6 = 3×2
4= 2× 2
10=6+4
نتیجه: (2×2 ) + ( 3×2 ) = ( 2+3) ×2
دانلود جدول ضرب در ادامه
دانلود مطلب آیا ارزشیابی کیفی وتوصیفی حذف مردودی است؟
دانلود در فایل word
دانلود در فایل powerpoint
آیا ارزشیابی توصیفی همان شیوه حذف مردودی است ؟
یکی ازمهمترین سوالاتی که در ذهن اکثراولیا رخ می دهد این است که ارزشیابی توصیفی برابراست باحذف مردودی درمدارس وبرخی برای روشن شدن ذهن اولیاء بیان می کنندکه این شیوه یعنی حذف مردودی در کشور ما تحت عنوان « توصیفی » در کلاسهای ما در حال اجرا است !؟
متأسفانه سوء برداشت هایی از این دست در بین اذهان مردم درباره ارزشیابی توصیفی به وجود آمده است و لازم است واقعیت بطور شفاف به اطلاع آحاد جامعه رسانده شود . در این گفتار کوتاه تلاش میشود درباره تمایز این دو یعنی ارزشیابی توصیفی و شیوه حذف مردودی سخن به میان آید تا همکاران واولیای گرامی اطلاعات درستی از آن داشته باشند .
شیوة حذف مردودی به «ارتقاء خودبخود » معروف است در این شیوه بنابر برخی دلایل علمی و فلسفی قانون مردودی برای ارتقاء حذف میشود و ارتقاء براساس سن دانشآموز انجام میگیرد . یعنی دانش آموزان یک کلاس به شرط حضور فعال در کلاس و انجام فعالیتهای یادگیری همگی در سال بعد به پایه بالاتر ارتقاء مییابند و دیگر نیازی نیست که از آنها آزمون های پایانی به عمل آید و یا براساس نمرات آزمون ها و یا هر ملاک دیگر درباره ارتقاء آنها تصمیم گرفته شود .http://amozesh20.blogsky.com/
به رغم طرفداران این شیوه ، رشد دانش آموز به صورت طبیعی در ابعاد اجتماعی عاطفی و جسمانی رخ میدهد و نباید تنها به ملاک صرف پیشرفت آموزشی توجه داشت و کودک را وادار به تکرار پایه نمود . تکرار پایهأی که براساس تحقیقات انجام شده تاثیری در پیشرفت تحصیلی دانش آموزان نداشته و حتی آثار منفی و مخربی هم به همراه دارد ؛ ضرورتی ندارد.
این شیوه در بسیاری از کشورهای جهان ( در پنج قاره ) انجام میشود. در کشور ما هم در دهه سی هجری شمسی برای مدت سه سال در سه پایه اول و دوم و سوم ابتدایی اجرا شد . این طرح زمان نخست وزیری دکتر اقبال و وزارت دکتر محمود مهران تحت تاثیر پیشنهاد امریکا برای ایجاد اصلاحات در گشور های اقماری خود در کشور مطرح شد. ارتقاء خود به خود در آن سال ها مورد استقبال برخی کشور ها از جمله آمریکا بود. طرح فوق بدون مطالعه و ایجاد بستر های مناسب و تنها از طریق یک بخشنامه ابلاغ و اجرا شد. روشن است که چنین شیوه اشاعه برای طرح های نوآورانه ای مثل ارتقائ خود به خود که الزامات ویژهای را می طلبد ، نه تنها موفقیت آمیز نیست بلکه به ایجادبدبینی به هر نوآوری و همچنین عوارض نا مطلوب دیگر منجر می شود.به همین سبب....http://amozesh20.blogsky.com/بقیه در ادامه مطلب....
ادامه مطلب ...