طرح تدبیر برنامه عملیاتی آموزشگاهی
طرح تدبیر برنامه عملیاتی آموزشگاهی

طرح تدبیر برنامه عملیاتی آموزشگاهی

برنامه سالانه مدارس

برنامه سالانه طرح تدبیر

به زودی فایل ورد کلیه جداول و خود برنامه به صورت کامل در وبلاگ قرار می گیرد.

دانلود فایل پی دی اف جداول در پست زیر

دانلود جداول طرح تدبیر

همه جداول طرح تدبیر را می توانید از اینجا دانلود کنید

جدول شماره1

جدول شماره 2

جدول شماره 4

جدول شماره5


اجرای طرح تدبیر

دکتر حسینی در جمع مدیران مدارس منطقه رضویه خبر داد: برنامه عملیاتی بیش از دو هزار و ۴۷ مدرسه در استان موردارزیابی قرار گرفته است مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی در جمع مدیران مدارس منطقه رضویه گفت : سال گذشته برنامه عملیاتی بیش از دو هزار و ۴۷ مدرسه در استان را مورد ارزیابی و‌ بررسی قرار دادیم و به دنبال این‌ هستیم که بتوانیم زمینه رتبه بندی مدارس و مدیران آن ها را برای بالابردن انگیزه را ایجاد کنیم. به گزارش روابط عمومی اداره کل آموزش و پرورش خراسان رضوی ، دکتر سیدجواد حسینی ظهر امروز در دوره آموزشی مدیران مدارس منطقه رضویه با بیان این که امروز ارتقا مدیریت آموزشگاهی به عنوان یکی از سیاست های اصلی وزیر آموزش و پرورش مطرح است اظهار داشت: این‌موضوع یکی از اساسی ترین اقداماتی ست که باید در ‌نظام تعلیم و تربیت اتفاق بیفتد چرا که اگر به دنبال تحول در آموزش و پرورش هستیم ‌باید این موضوع از مدارس آغاز شود.
وی افزود: به همین دلیل هم مدرسه را صحنه اصلی تربیت و تعلیم می دانیم و در انتخاب مدیران مدارس حساسیت خاصی داریم.
حسینی گفت: در اجلاس مدیران کل قطب پنج کشور که طی دو روز گذشته در سمنان برگزار شد مباحث اصلی که مطرح شد در خصوص این موضوع بود ، بر همین اساس توجه به خرده نظام منابع انسانی و خرده نظام رهبری و مدیریت در سندتحول بنیادین را در اداره کل آموزش و پرورش استان موردبررسی قرار دادیم که مشخص شد ۶۴ درصد راهکارهای اجرای این سند مبتنی بر این خرده نظام است.
وی ادامه داد: مدیران مدارس را رهبران آموزشی می دانیم که باید ارتباط نزدیک تعلیم و تربیتی با دانش آموزان، معلمان و اولیا داشته باشند و مدیریتشان مبتنی بر اقتدار و مشروعیت باشد.
حسینی با اشاره به اهمیت نمادینه سازی ، ستادینه سازی و نهادینه سازی در برنامه های آموزش و پرورش گفت: برای نمادینه سازی یکی از هفته های شهریور ماه آینده را به عنوان هفته ارتقا مدیریت آموزشگاهی مشخص خواهیم کرد تا در این زمینه اقدام مطلوب را انجام دهیم و این بخش را به گفتمان غالب تبدیل کنیم و توجه جامعه و مدیران و خانواده ها را به مدیریت در آموزشگاه ها جلب کنیم ، در بحث ستادسازی هم تشکیل کمیته بهبود مدیریت آموزشگاهی یکی از اقدامات اصلی ست که انجام شده و در همین زمینه ستاد ارتقا مدیریت در این بخش را در سه کارگروه آموزش و توانمندسازی، ارزشیابی و نظارت بر انتصابات و کیفیت بخشی در استان راه اندازی کردیم که پایلوت تشکیل دفتری با این عنوان در وزارت آموزش و پرورش شده است.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی گفت: در بحث نهادینه سازی هم اجرای طرح هایی مانند یکصدمدرسه ، یکصد دبیرخانه پیگیری می شود که در نهایت موجب انتقال کیفیت از ستاد به کف مدارس و پیگیری مدیریتی مداخله جویانه ، کیفی و موثر می شود.
وی افزود: مطالعه مدیریت آموزش و پرورش در ۲۲ کشور مختلف جهان و استخراج شاخص های مدارس کیفی و مدیر باکیفیت ، راهکارهای دستیابی به تعلیم و تربیت تمام ساحتی، بررسی مدارس مختلف و شرایط آن ها و ایجاد یک فرآیند مطلوب تغییر و‌تحول در مدیریت مدارس براساس یک مدل مطلوب و کیفی از جمله برنامه هایی ست که در ستاد ارتقا مدیریت آموزشگاهی 
حسینی با اشاره به این که وزارت آموزش و پرورش درنظر دارد مرکز آموزش مدیران آموزشگاه ها را بروزرسانی اطلاعات این رهبران آموزشی راه اندازی کند گفت: مدیران ما باید برای دستیابی به رفتارهای مطلوب سازمانی باید طرح و برنامه خوب تولید کرده و این طرحها و برنامه ها را مبتنی بر تجربه ‌گردانی و مثبت اندیشی ارزیابی کنند.
وی بااشاره به اقداماتی که در استان در زمینه ارتقا مدیریت آموزشگاهی انجام‌شده افزود: در ابتدا با توجه به مشکلات انبوهی که داشتیم اجرای اقدامات براساس برنامه محوری را پیگیری کردیم که تدوین برنامه عملیاتی مدارس و ارتقا این برنامه ها از لحاظ متدولوژیک با بهره گیری از دوره های ضمن خدمت و ‌کتبی که تالیف شده از راهکارهای اجراشده در این بخش بود ضمن این که سال گذشته برنامه عملیاتی بیش از  دو هزار و ۴۷ مدرسه در استان را مورد ارزیابی و‌ بررسی قرار دادیم و به دنبال این‌ هستیم که بتوانیم زمینه رتبه بندی مدارس و مدیران آن ها را برای بالابردن انگیزه را ایجاد کنیم. 
این مقام مسئول گفت: تدوین منشور مشارکت در آموزش و پرورش و توجه به ۳۹ راهکار برای ارتقا مشارکت مدیران مدارس در این بخش از دیگر اقدامات ما بوده و برهمین اساس پارلمان مدیران مدارس در استان را راه اندازی کردیم ، در کنار این تلاش برای اجرای طرح نظارت همتا در استان در کلیه مدارس در راستای توجه به ارزیابی و انتقال تجارب مدیران و معلمان، مستندسازی تجارب برتر مدیران استان ، اجرای طرح جمع آوری گنجینه مدیریتی آموزش و پرورش استان، اجرای طرح یکصد مدرسه ، یکصد دبیرخانه در راستای توسعه مشارکت مدیران مدارس در اجرای برنامه های مشترک آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها و نهادها هم در این بخش اجرایی شده است.
حسینی اظهار داشت: امروز باید مدارسمان را به جامعه پیوند بزنیم و این‌بخش را به کانون فعالیت های اجتماعی، سیاسی و‌ فرهنگی جامعه تبدیل کنیم که اجرای طرحی مانند یکصد مدرسه، یکصد دبیرخانه گامی‌مهم در راستای دستیابی به این شعار اساسی است.
وی تاکید کرد: اجرای طرح تعالی مدیریت در ۴۸۸ مدرسه استان، طرح تدبیر در ۹۵ درصد مدارس ابتدایی استان، استفاده از ظرفیت ۶۰۰ مدیر باسابقه و پیشین آموزش و‌پرورش در راستای اجرای‌طرح راهنمای بالینی مدیران پیشکسوت با تشکیل یک بانک اطلاعاتی جامع و اجرای ‌طرح‌جام برای استفاده از تجارب برتر مدیران و معلمان نیز از دیگر برنامه هایی ست که برای ایجاد تحرک از درون مدرسه در آموزش و‌پرورش استان موردنظر قرار گرفته است.
حسینی گفت: توجه به استفاده از مدیران جوان و بانوان در کنار مدیران پیشکسوت به عنوان یک راهبرد مدیریتی در راستای ارتقا مدیریت آموزشگاهی که منجر به انتصاب ۷۳ درصد مدیران جوان و ۴۷درصد مدیران زن در سیستم مدیریتی تعلیم و تربیت شده است نیز در این بخش اجرا می شود.
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی تصریح کرد: امروز در سخت ترین دوره مالی مدیریت کشور قرار داریم،خوشبختانه امروز دولت تدبیر ‌و امید با بهره گیری از تجارب مطلوبی که در مدیران ارشد آن‌وجود دارد توانسته علیرغم مشکلاتی که در تمام بخش ها از جمله آموزش و پرورش وجود داشت بر بسیاری از مشکلات فائق آید و قطعا در آینده با توجه به پیش بینی هایی که شده شاهد رشد بیشتر کشور بویژه در آموزش و پرورش خواهیم بود.
وی در پایان گفت: امروز آموزش و پرورش خراسان رضوی بیش از ۸/۷ درصد دانش آموزان کشور را در پوشش خود دارد و این درحالی ست که  ۹ درصد دانش آموزان روستایی، ۱۴ درصد دانش آموزان شبانه روزی و ۱۳ درصد دانش آموزان استثنایی را که هزینه های بیشتری نسبت به دانش آموزان دیگر دارند در استان مشغول به تحصیل هستند و اگر امروز علیرغم جمعیت دانش آموزی پراکنده و خدمات فراسرزمینی که ارائه می دهیم توانستیم بیش از ۷۰ رتبه ‌برتر را در ۷۰ عنوان کشوری کسب کنیم این ‌موضوع تنها به واسطه فعالیت مطلوب و تلاش های مثمرثمر مدیران مدارس استان اتفاق افتاده است.